DOM TAŃCA POZNAŃ
serdecznie zaprasza na ostatnią zabawę tego karnawału!
CSANGO VASARNAP!
(Czango Niedziela)
Warsztaty taneczne, instrumentalne oraz Csango Bal
niedziela, 5 lutego 2012
barak teatru Strefa Ciszy ul. Grunwaldzka 55/1
barak teatru Strefa Ciszy ul. Grunwaldzka 55/1
Czytaj więcej »
PROGRAM:
Warsztaty taneczne: godz.11.00-15.00
Warsztaty instrumentalne dla zaangażowanych instrumentalnie: godz.11.00-15.00
CSANGO BAL : godz. 18.00
CENNIK:
Warsztaty taneczne: 30 zł/4h/1os.
Warsztaty instrumentalne: 30 zł/2h/1os.
CSANGO BAL: 15 zł/13 zł/ok.4h/1.os.
Karnety: Karnet warsztaty plus zabawa: 40 zł
Zapisy na warsztaty (ilość miejsc ograniczona): domtancapoznan@gmail.com
Zapisy na warsztaty (ilość miejsc ograniczona): domtancapoznan@gmail.com
Sami Czangosze uważają się, zgodnie z lokalną tradycją, za potomków przybyłych ze stepu Hunów. Badacze mówią zaś o węgierskiej mniejszości osiadłej wiele wieków temu w rumuńskiej Mołdawii i Transylwanii, na wschód od Karpat.
Tradycja Csango, odciętych terytorialnie od macierzy i otoczonych przez żywioł obcy kulturowo, etnicznie i religijnie, z jednej strony zachowała wiele cech archaicznej kultury węgierskiej, z drugiej zaś wzbogaciła się wchłaniając elementy kultur sąsiednich narodów: bałkańskie, rumuńskie, słowiańskie i tureckie.
Muzyka Czango nie opiera się na typowych dla Zachodu oktawach, lecz na pentatonach, których rodowód, według badacza folkloru Zoltána Kállosa, sięga aż do Chin. Ów badacz skatalogował ponad 10 tysięcy pieśni węgierskich i odkrył stylistyczne zbieżności z pieśniami Mongołów i Ujgurów z chińskiej prowincji Xinjang.
Csángó zachowali w swojej tradycji lokalne tańce, które zaadoptowali od innych ludów lub sami stworzyli – w wioskach etnografowie naliczyli ponad trzydzieści różniących się od siebie, tradycyjnych tańców.
I nimi właśnie zajmiemy się podczas warsztatów, one też będą dominującym składnikiem wieczornego balu.
INSTRUKTORZY:
Szymon Brzeziński
członek Stowarzyszenia Dom Tańca w Warszawie, historyk i hungarysta, przebywał i tańczył na Węgrzech w l. 2006-2009, prowadził warsztaty tańców polskich w Budapeszcie. Interesuje się polskimi i węgierskimi tańcami tradycyjnymi.
Jacek i Alicja Halas
W swoich podróżach po Europie odwiedzali często Węgry i uczyli się u źródła muzyki Csango. Często zapraszają do Polski artystów węgierskich i wykorzystują melodie, tańce i motywy kultury Csango w swojej muzyce do tańca.
Maciej Filipczuk
Twórca grupy muzycznej Lautari, skrzypek, podróżnik. Współpracował z Orkiestrą p.w. św. Mikołaja oraz zespołami: Hojra, Harom Jó Barát, Labusznik, Hałas Trio, Teatrem Pieśń Kozła i kapelą Domu Tańca - Poznań. Współtwórca grupy Transkapela. Uczestnik projektu Podróżny Kolektyw Skrzypcowy. Stypendysta Ministra Kultury w ramach projektu "Arche Vivum", uczeń skrzypka Kazimierza Meto z Gliny. Inspiracje muzyczne czerpie ze spotkań z tradycyjnymi muzykami podróżując do Rumunii, Gruzji, Albanii, Armenii, na Węgry, Ukrainę, Litwę. Zajmuje się również kulturą i muzyką Romów i Żydów aszkenazyjskich, a także sakralną muzyką polifoniczną. (folk.pl)
Katarzyna Enemuo
Z wykształcenia etnolog. Z zamiłowania kobieta Renesansu - akordeonistka Kapeli Jazzgodki, śpiewaczka Scholi Teatru Węgajty. Zajmuje się edukacją kulturową, prowadzi warsztaty artystyczne, realizuje autorskie projekty dotyczące różnorodności kulturowej, koncertuje, opowiada bajki. Uczestniczka wielu wypraw etnomuzykochoreologicznych m.in. do Czangoszów mieszkających w regionie Bacau. Zagra, zatańczy - i zaśpiewać potrafi.
Iwona Sojka
Skrzypaczka i warmiaczka. Współpracuje ze Scholą Teatru Węgajty i Kapelą Brodów. Gra pierwsze skrzypce w Kapeli Jazzgodki. Specjalistka w zakresie twórczości ręcznej niepohamowanej i spontanicznej. Tańczy czasami - ale za to zawsze znakomicie gra do tańca. Muzyki czangoszów uczyła się u źródła - u romskiego skrzypka Aurela Mandache w rumuńskiej wsi Somoska.
Adam Cudak
Muzyk - lirnik, buzukista, utalentowany flecista młodego pokolenia. Muzyki Czango uczył się od mistrza rumuńskich fletów, Laszlo Istvana Legedi z Klezse.
Ze względu na specjalny warsztat dla instrumentalistów, poniżej spis tańców z tonacjami:
Nagrania i zapisy niektórych z nich można z łatwością znaleźć w Internecie inne dostępne są przy odrobinie starania u ludzi Domu Tańca (kontakt: domtancapoznan@gmail.com).
Drumul Dracului (d)
Zdrabuleanka (D)
Botoşanka (a)
Kecskes (D)
Őves
Felőves / Jumate brîu (a)
Vert kezes / Hora batuto (A)
Kezes / Hora (A)
Magyaroska / Moghioruska (a)
Csîrba Oficereasca (C)
Csîrba Studecilor (a)
Csîrba Bulgareasca (a)
Ruseasca (C)
Hora Moldoveneasca (ex Vincent) (d)
Ciuleandra / Oltenea (d)
Romanţa (d)
De doe mokeneşte – w kole i parach
De doe (a); de doe – tylko w parze;
Kăresel
Hora luī bejan (a)
Brasoveanca [Hojna] (C)
Festeres
Buruîanca [Bîrlădeanca]
Banu Mārācinii
Stiţa
Hora Bacau
Hora lui Botofei
Floricica
Ardeleanca
Gergelytánc (C)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz